Stockholm halvmaraton

För er som inte läser min andra blogg och alltså inte är uppdaterade med vad jag har gjort i helgen, kommer en redogörelse här. Jag har alltså varit nere i Stockholm och sprungit Stockholm halvmaraton med Johannes lillasyster Sara. Hela Johannes familj förutom just Johannes och hans äldsta syster Frida har varit i Stockholm i helgen (Johannes mamma och hans lillasyster Magdalena bor där).

Det såg ut som att vi skulle ut och resa långt, inte åka från Nacka till stan. Sara hade packat ner alla våra grejor i en väska om vi körde hem till Magdalena och Ulf.

Magdalena fyllde 29 år så vi födelsedagslunch och massor av tårta på Minna och Uffes bakgård. Tårta är bra stuff när man ska springa långt :)

Minna hade modevisning med sin lilla gavidmage.

Precis innan start i min startgrupp. De vita ballongerna som syns längst fram är farthållarna.

Sara startade 5 min efter mig så jag stod och väntade in henne i målfållan där hon kommer inspringandes med en tjej som hon sprungit tillsammans med hela loppet. Anna heter hon och ska springa NY marathon om några veckor. Coolt!

Mitt lopp:

Göteborgsvarvet i maj sprang vi på strax under och runt 2 timmar. Då hade jag bara tränat några pass innan. Tills igår hade jag iaf sprungit en hel månad så jag kände mig lite mer förberedd. En tid under 1.55 var målet.

Jag springer inte med klocka och har inget intresse av att kolla av hur jag ligger till varje kilometer så jag får gå på känsla. Jag öppnade rätt bra och det kändes som lätta ben. Jag startade långt bak i min startgrupp så jag fick tränga mig för att komma fram i början. Varje startgrupp hade farthållare så efter drygt två kilometer kom jag ikapp den killen som skulle hålla ett 2 timmarstempo. Jag bestämde mig för att så länge jag kunde hålla honom bakom mig var det lungt. Vid 4 kilmometer var det första vätskekontrollen och redan där började jag känna att det skulle bli jobbigt. Vid fem km var första mellantiden och jag såg på skylten att jag sprungit i ca 25 min, vilket var enligt plan.

Jag fick lite nya krafter och det flöt på bra till 10 km där jag såg att jag fortsatt ha ungerfär samma tempo. Tillochmed 15-16 km kändes det egntligen bra, sen slog det till och benen stumnade. Efter 16 km hade jag ingenting att ge utan fick gå på vilja in i mål. Vid 18 km övervägde jag att bryta, men eftersom det bara var 3 km kvar så kämpade jag på. Jag missade 19 km skylten så jag blev glatt överraskad när skylt 20 kom och det bara var 1 km kvar. Tillochmed en liten spurt fick jag in på upploppet när jag såg målfållan.

Jag är jättenöjd med tiden 1.51.24, med tanke på att det gick så tungt sista fem så trodde jag inte att jag skulle hamna under 1.55. Så här efterhand känner jag att jag nog skulle ha tafit det lugnare de första femton för att kunna springa jämt hela loppet. Jag tänkte 3 saker när jag korsade målinjen:

1. Phu, jag klarade det. Tur att jag inte bröt.
2. Hur f*n tänkte vi när vi anmälde oss till Stockholm Marathon. Dubbelt så långt liksom...
3. Jag är glad att jag avstyrde Berlin Marathon nästa helg.

Men nästa gång springer vi under 1.50. Right Sara?

Det hjälpte såklart att vi fick uppbackning under loppet av Fred, Maria, Göran, Filip, Minna och Ulf. Sen var det många vätskekontroller, druvsocker och runt 12 km fick man energibars, de rekomenderar jag ingen att ta. Det var som kola som fastnade i tänderna och gommen.

Här kommer mina mellantider:

Distans Totaltid Sträcktid Min/km Plac
5 km 0.24.54 24.54 4.58/km 464
10 km 0.50.50 25.56 5.11/km 489
15 km 1.17.28 26.37 5.19/km 518
20 km 1.45.28 27.59 5.35/km 587
Mål 1.51.24 5.56 5.24/km 596

Positivit är att jag sprang första milen dryga 1 ½ min snabbare än jag gjorde på Midnattsloppet som bara var just en mil. Och då tycker jag Midnattsloppsbanan var enklare. Roligt att det kan bli så mycket bättre på tre veckor.

Btw så har jag lite träningsvärk i benen idag och väldigt ont i knäna. Det blir vila många dagar nu. Inte som efter Gbg-varvet då jag inte kände någonting och sprang en mil dagen efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0