Frågor och svar

1.Trevligt intiativ. Jag vet att ni båda har skrivit tidigare att ni tar ett år i taget. Kommer ni fortasätta nästa år? /Martin
Vi hade en väldigt kort överläggnig där vi bestämde att vi kör på 1 år till. Så svaret är Ja.

2. Hur mycket omsätter ni på ett år?
Omsättningen säger inte så mycket, men vi har omsatt strax över 300 miljoner hittills i år. Men det är många blankningar.

3. Är marginalerna stora?
Nej! Marginalerna är små men stabila. Den dagen vi skulle ligga på 1% så skulle vi snart kunna lägga av:)

4.Först av allt så skulle jag vilja tacka för en grym blogg! Sen är jag nyfiken på vad du skulle sysselsätta dig med om du slutade trada? MVH Johan
Tack!:) Förhoppningsvis så skulle jag inte behöva arbeta den dagen vi bestämer oss för att sluta trada, så jag skulle sysselsätta mig att shoppa, resa, umgås med vänner och familj:)

Nej, skämt å sido. Om vi tröttnar på att trada så har vi fått en del erbjudande om att jobba som oddssättare. Jag är inte orolig för framtiden eftersom vi är rätt drivna båda 2 och det är väl tur för vi har inte haft "vanliga" jobb på flera år (förutom jag som jobbade deltid på restaurang sommaren/hösten- 06) och utan utbildning så är CV:et ingenting att skryta med. Starta eget kanske...

Johannes tillägger: Bli hemmafru och passa upp på mannen.
Ingen skillnad mot hur vi har det idag med andra ord...

5.Hur länge tror du att ni kommer trada på heltid och ha det som erat "arbete"?
Som sagt, vi tar 1 år i taget. Så det enda säkra svar jag har är att vi kör på som vanligt ett år till och fortsätter det att gå bra och att jag fortfarande tycker att det är roligt, så blir det ytterligare ett år.

6.Hur länge tog det att lära sig trada? Vad började ni på för bankrulle? Gick det lika bra i början som nu?
Det tog ungefär 6 månader. Jag satt bredvid Johannes i flera månader när han började trada. Jag följde marknaden, matcherna och alla trades han gjorde.

Bankrullen från början var liten. Jag tror vi satt in ca 2000 i taget och tradade bara med små belopp.

Ja, de gick bra redan från början men man kan säga att marginalerna förbättras något varje kvartal. Vi insåg ganska snabbt att detta var någonting vi kunde livnära oss på, så jag ska upp mig från min deltidstjänst, vi drog till Thailand i dec och sedan i jan 2007 så satt vi igång att trada på "heltid" och på den vägen är det.

7.Vad tycker du att det är för skillnad att trada herr vs dam tennis?
Rent generellt så blir det fler break i dammatcher eftersom deras serv ofta är svagare och det gör att ett break i herrtennis ofta betyder mer än i damtennis. Johannes försöker undvika damtennismatcher för han påstår att han får magsår av dem.

8.Vad tycker du är bästa sporten att trada förutom tennis ? Skulle gärna vilja ha ha nån mer sport att trada när det inte är så mycket tennismatcher, det är så tråkigt när det bara är någon eller några matcher per dag och man kanske inte får trada nånting vissa dagar.
Basket tycker jag är den bästa sporten att trada förutom tennis.

9.Hej. Vad är det bästa/sämsta med ditt arbete? Bra blogg;D.
Hej! Det bästa förutom att jag tycker att det är grymt kul är att det är flexibelt och att vi bestämmer själva när, var och hur ofta man vill jobba. Det sämsta är den sociala biten. Inga arbetskamrater och många långa timmar framför datorn. Dessutom är det ju sjukt påfrestande de perioder när det går dåligt. Tack!:)

10.Hej! Håller med grabbarna ovan, grym blogg. Jag är lite nyfiken på hur ni gör med pensionssparande? Och hur blir det om ni skaffar fler barn, är daytrading nåt som man kan basera SGI på och få ut föräldrapeng? Eller sparar ni upp så ni har råd att en av er inte jobbar?

Själv är jag i vägskälet om jag ska våga satsa fulltid på detta eller bara ha det som, en hitills, lönsam hobby.
Ha det bra, och igen, tack för en trevlig blogg. Mvh Johanna

Hej Johanna! Tack!:) Vi pensionsparar en viss summa i kapitalförsäkringar varje månad. Daytrading är ingenting man kan basera sitt SGI på, utan om vi får ett till barn så kommer kommer vi att få dela upp tiden så gott det går. Precis som vi gör nu. Nackdelen med att ha ett arbete som oss är att vi inte har den trygghet som vi skulle ha haft om vi var anställd iaf någon av oss skulle råka ut för en olycka, så det gäller att hela tiden spara och lägga undan för framtiden.

Vi skulle dock önska att vi fick någon extra frivecka av Betfair/år.

Lycka till med vad du bestämer dig för att göra!

11. Vad är er största vinst och förlust i en match? Jag vet inte exakt. Den största vinsten på en enskild match var ca 110.000 sek. Sen har vi fått in en del matcher mellan 70-90k. Den största förlusten är vårt maxminus 50.000 och det har hänt flera ggr. Men oftast tradar vi med mindre swings vilket betyder mindre vinster och mindre förluster.

12. Jag har en fråga: Hur bär man sig åt att bli "VIP-kund" hos Betfair? Det verkar som om du och Johannes blir bjudna på mycket grejor av dem.
Dricka mycket sprit mycket snabbt! Jag vet inte om jag skulle kalla oss för "VIP-kunder", vi är kunder som betalar mycket avgifter. Betfair tjänar pengar på oss och de verkar tycka det är viktigt att vi är nöjda med dem och det tror jag är en av anledningarna till att vi blir bjudna ibland. En annan faktor som jag tror kan spela in är att vi är duktiga på att skapa marknander. Tex så skulle vissa nattmarknader nästan vara tomma om inte någon av oss var där.

Jag tror inte att vi blir bjudna på fler "saker" än deras andra stora kunder, däremot så märks kanske våra resor mer eftersom vi är 2 st och vi dessutom bloggar om det. Jag har fått uppfattningen av att Betfair är duktiga på att anordna events, där både stora och mindre kunder är inbjudna. De är duktiga på att skapa goda kundrelationer och vi är väldigt tacksamma för allt vi får hänga med på. Men var f•n är våra Betfairhoddies, Christian?:)

13.Har ni tjänat miljoner på spel/trading?
Ja, vi har tjänat "miljoner" men inte så mycket mer än det. Tyvärr, så har vi inte sparat dem. Vi måste ha hål i fickorna eller nåt...

14.Har du testat någon tradingmjukvara än och isof vilken?
Nop. Ingen av oss har någonsin varken laddat ner, tittat på eller testat någon.

15.Hej, och tack för en väldigt trevlig blogg. Min fråga: Tradar ni annorlunda (risk, position, tillfälle då ni lägger er order etc), då ni inte kan följa matchen live utan förlitar er på scoreboard. Som ni nämnt är ju ett problem att det inte uppdaterar i tid, visar fel, men också att den visar rätt men en spelar utmanar domslut som då visar sig vara felaktigt. En annan vital skillnad bör vara att då man inte ser spelarna har man heller ingen aning om en spelare spelar halvskadad eller har visat sån dålig inställning att de mer eller mindre gett upp vissa bollar.
Hej och tack! Ja och nej. Strategierna är detsamma men oftast så har vi inte lika många och stora ordrar som ligger om uppdateringen är dålig. Så, visst kan man säga att risken och positionen blir mindre/kortare utan livebilder. Dessutom så brukar osmättningen vara bättre om det är en stor match som går på TV och då är det lättare att ligga med stora positioner eftersom det alltid finns odds att trada ut till. Det är väldigt sällan man råkar ut för att en spelare utmanar domslut om det inte finns TV-bilder eftersom det inte finns Hawkeye på de matcherna.
 
Jag föredrar att trada matcher med livebilder, men det kan också vara en stor nackdel eftersom man lätt kan påverkas av hur spelarna "ser ut" för tillfället på plan. Men blir någon skadad så kan det vara guld värt.

Det är viktigt att komma ihåg att det egentligen marknaden man tradar och inte matchen och det som egentligen avgör är om det finns courtsider på marknaden eller ej.

Jag kan också säga att både jag och Johannes har en fördel gentemot många andra traders, att trada marknaderna utan TV-bilder och dåliga scoreboard, eftersom vi är duktiga på att läsa av marknaden boll för boll. Oftast använder man ju bara scoreborden/livebilderna för att få det man redan vet bekräftat.

16.Tycker du att du/ni förändrades som person efter att ni blev framgångsrika traders som tjänar bra?
Nej, det tror jag absolut inte! De som känner oss vet att vi är ödjmuka och väldigt tacksamma för att vi har möjligheten att arbeta med något som både är roligt och lönsamt. Sen är det inte så att vi drar in några enorma summor varje år och lever värsta lyxlivet. Vi behöver inte snåla på vardagliga saker, men det gjorde vi inte innan heller. Vi reser och konsumerar mycket men vi bor billigt i en förort och vi kör ingen jättedyr bil. Målet är att en dag kunna köpa ett hus, men dit är det en bit kvar. Kanske går det fortare nu när vi har lagt en budget:)  Däremot så vet jag att vi har blivit rätt avtrubbade när det gäller pengar. Självförtroendet är kanske också något som har blivit bättre, iaf så tycker Johannes att hans har blivit det.


17.Jag förstår om du inte vill berätta exakt hur mycket ni tjänar (fast det vore intressant att veta). Men hur ligger ni till resultatmässigt i år jämfört med ifjol?
Resultatmässigt så ligger vi enligt plan och ganska jämt med ifjol. Slutet av tennissäsongen-07 gick inte alls bra för oss. Det var färre och sämre matcher än vad vi var vana vid, dessutom tror jag att vi mest gick och väntade på semestern. Så förhoppningsvis så har vi lärt oss något från förra året och kan hantera det bättre i år.

18.Intressant jobb du verkar ha! Utvecklas du fortfarande som trader eller tycker du att du är fullärd?
Jag är helt övertygad om att jag utvecklas mer ju fler matcher jag tradar. Det händer varje vecka att jag tradar matcher dåligt och det viktigt att hela tiden utvärdera sina misstag för att bli bättre. Jag fattar så många och snabba beslut i varje match att det är omöjligt att göra rätt varje gång och då gäller det att reparera misstaget så snabbt som möjligt. Det är viktigt att hålla sig kall även fast det inte alla gånger är så lätt.
 
Jag tradar ju i stort sett bara tennis, så jag är absolut inte fullärd som trader. Det kanske låter klyschigt, men jag tror inte att det går att bli fulllärd.

19.Får ni aldrig dåligt samvete och funderar över vems pengar det är ni vinner? Känns det aldrig som att man borde dra sitt strå till stacken? Är ni aldrig oroliga för att ni helt plötsligt inte skall vara bra traders längre och inte kunna leva på det? Jag menar det gäller ju verkligen att vara bland de allra bästa i detta gigantiska pyramidspel för att få det att gå runt... Hur ser erat MM ut?
Nej, vi får aldrig dåligt samvete däremot så kan vi ibland undra varifrån pengarna kommer.
 
Menar du dra ditt strå till stacken genom att förlora eller betala skatt? Oavsett så är svaret nej. Däremot så skulle vi inte ha något emot att betala skatt på det vi tjänar. Då hade vi haft möjlighet att få  t ex huslån. Men lagstiftningen är som den är och det är inte så att vi väljer att inte betala skatt. Dessutom så drar vi in pengar in i landet som vi sedan konsumerar (onormalt mycket) här, så jag tycker att vi drar vårt strå till stacken!

Nej vi är inte oroliga. Vi kommer alltid att kunna livnära oss på detta om det är det vi vill. Däremot kan vi komma till en punkt där marginalerna försämras och man måste ta en lägre risk.

Våran kassahantering är inte den bästa, men vi jobbar på det. Den tänkta normalrisken på en enskild livematch brukar ligga på 3-6k med en maxlost på 50k/marknad. Maxförlust och genomsnittlig risk justerar vi ibland efter tradingkapitalet. De gånger vi har haft en lång förlustperiod brukar vi gå ner i insats. Om det är rätt eller fel finns det skilda åsiker om, men det fungerar för oss.

Men generellt sätt så kan man säga att vi försöker köra så högt som möjligt utan att at det ska kännas obekvämt. Vår rulle är oftast inte så jättestor, utan vi gör konternuerligt utag efter vissa summor. Maxinsättningen har vi lagt på 20k.

20. Har man nån chans till en date med dig :)
Allt har ett pris...

21. Vilken strategi använder du dig mest av och du tycker funkar bäst när du tradar? 
Oftast tradar jag boll för boll och letar värdeodds för rätt korta positioner. Ett exempel på det kan vara att oddsen vid 30-0 redan är samma ibland som vid hold eller att oddsen på breakboll är nästintill samma som vid break.
Att boka en spelare i ledning 5-2 är ofast gratis, eftersom oddsen ofta går att blanka ut om spelaren vinner setet.

Oftast så bokar jag den spelare som för tillfället är favorit.

Tack för visat intresse! Uppstår det fler frågor eller om  det är något svar ni vill ha mer utvecklat så släng iväg en kommentar nedan så svarar jag vid tillfälle.


Kommentarer
Postat av: Martin

Intressant! Keep up the good work!

2008-09-09 @ 23:26:42
Postat av: Johan

Jag vill bara säga att jag uppskattade detta inlägg. Ha det

2008-09-10 @ 01:49:29
Postat av: Tälje-Mikael

Synnerligen intressanta frågor och svar. Tack!

2008-09-10 @ 05:43:37
Postat av: Martin

En sista fråga som jag tror många spelare som kontinuerligt har ett vinnande mönster tänker på. På vilket sätt tar ni ut era pengar? Direkt från betfairkonto till ert bankkonto eller genom E-wallets?

2008-09-10 @ 11:28:02
Postat av: Nicksson

Mycket intressant och bra skrivet, stundtals vassare än din andra hälft...:)

2008-09-10 @ 11:45:09
Postat av: Cecilia

Re Martin: Vi tar ut direkt till bankontot från Betfair.

2008-09-11 @ 19:04:49
Postat av: Henkez

En till fråga. Skiljer det någonting mellan dam och herrtennis i oddset vid 1-0 setvinst om de står i samma odds från start och har ungefär samma matchbild ?

2008-09-11 @ 20:30:12
Postat av: Anonym

egentligen inte med samma matchbild. Ofta så står en damspelare lägre än herrspelaren (efter 1a set med samma startodds)då deras startodds korrigeras oftare matcherna sällan blir lika jämna i första set.

2008-09-12 @ 19:37:36
Postat av: Anonym

Jag skulle vilja ha lite bra tips hur man ska göra och tänka för att låta vinsterna löpa iväg längre. Jag brukar sälja av när oddset har gått upp med dubbelt så mycket t.ex. igår i en match köpte jag till 1.06 och sålde till 1.12, men sen gick den upp till 1.90 innan den började gå ner igen. Inte så lätt att förutse, speciellt inte i damtennis. Den kunde ju ha gått ner direkt till 1.06 igen. Hur brukar du göra ?

2008-09-13 @ 11:30:53
Postat av: Cecilia

RE: Det är alltid svårt att veta när det är rätt att sälja tillbaka. Ibland när jag bokar låga odds, så burkar jag avvakta och sälja/nolla om oddsen går ner igen. Men det beror på i vilket skede matchen är i och om jag ser potential till att den kan vända.

2008-09-17 @ 15:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0