En innehållsrik tennisvecka

Det har varit mycket tennis i veckan. 5 tuneringar har spelats och det har bjudits på många bra matcher. Även de svenska tennisspelarna visade framfötterna i veckan. Sofia Arvidsson tog sig till kvartsfinal i Antwerp där hon blev utslagen av Na Li, men hon slog ut några hyfsade spelare på vägen. Tillochmed vinnaren av förra veckans tunering i , Chakvetdtaze fick se sig slagen av svenskan med 3-6 5-7. Iofs såg ryskan lite sliten ut efter förra veckans många 3 setare. Men bra gjort Sofia! Vinnare av Antwerp-tuneringen blev inte oväntat världsettan Justine Henin, även fast hon spelade långt ifrån sin bästa tennis.

I Marseille togs sig även Robin Söderling till kvartsfinal där han tillsut fick se sig slagen i tredje set av Mario Ancic som spelade världsklassig tennis. På vägen till kvartsfinal slog Söderling ut både Neminen och Gasquet. Ancic fick i sin tur se sig besegrad av Andy Murray i dagens final. En av världens just nu bästa servare mötte en av världens bästa retunerare och matchen bjöd på 2 set och 18 breakbollar. Murray lyckades rädda 9 av sina 10 breakbollar medans Ancic bara lyckades rädda 5 av 8. Men "Super Mario" verkar vara tillbaka i toppform efter sina skadeproblem och sjukdomar. Spelar han så här bra så kan han mycket väl ta tillbaka den 7:e plats han hade på världrankingen 2006. Ska väl tillägas också att han tränas av svensken Fredrik Rosengren.

En annan snackis från Marseille är om Djokovic la sig mot Simone. Om han la sig eller vet inte jag. Men jag vet att han har gjort det förr. Samme Rosengren som tränar Ancic hävdar iaf att han gjorde det. Det ryktas även att han försökte förlora matchen tidigare men att motståndaren var så dålig så att det var omöjligt. Om det var så att Djokovic la sig så tror jag inte att han gjorde det för att få pengar utan för att han gelt enkelt inte vill spela för många matcher. Oavsett så avskyr jag läggmatcher och det är dålig stil att inte prestera sitt yttersta mot både publiken och inte minst arrangörerna som betalar mycket pengar för att få spelare som Djokovic att ställa upp i tuneringarna.

I Brasilien Open är Moya i final mot Almagro. Jag tror Almagro vinner. Moya har varit nära att förlora i mer än en match tidigare i tuneringen. Senast igår då han låg under med ett break i avgörande set mot landsmannen O. Hernadez.

I Delray beach-tuneringen är 1:a sidade James Blake i final mot osidade nykomlingen Kei Nishikori. Jag hade aldrig hört talats om Japanen innan denna vecka. Han blev proffs 2007, född 89 och är rankad 244. En riktig skräll med andra ord. Igår var han illa ute mot Querrey (1.02), men räddade 4 matchbollar i tiebreaket. Får se om han kan chocka Blake inatt. Blake bör vinna detta temligen enkelt, men jag är inte helt säker. Kom dock ihåg att Blake är en slowstarter. Han blir ofta breakad i början av matchen för att sedan komma igång och spela bättre. Igår tex blev han breakad i början av båda seten av Genepri men vände båda underlägerna och vann matchen med 6-4 6-4. Vi Lyckades lyckades nästintill vinna max på matchen utan att ta någon stor risk genom att boka Blake från början, Spela tillbaka efter breaket. Boka Blake igen inför 2:a set för att sedan spela tillbaka efter han blivit breakad. En vinnande taktik som gick hem klockrent i den matchen. Ibland känns det så enkelt.... Men långt ifrån alltid!

Så för att sammanfatta denna vecka så har den varit mycket bra för oss. Förlustsviten från förra veckan är bruten. Boken visar grönt igen istället för lysande rött och håller vi i det här så får vi en ny bra plusmånad. Det är oftast så det är; det går upp och ned. Precis som i tennis. Förövrigt ska jag försöka prioritera denna blogg mer nästa vecka. Jag har bloggar mycket denna vecka, men på denna blogg. Min vanliga blogg funkar mycket som ett verktyg för att koppla bort lite från "jobbet". Jag blandar sällan in tennis och trading i den bloggen utan skriver mer om mina andra intressen. Det blir lätt annars mycket fokus och disskutioner inom trading i denna familjen. Inte så konstigt iofs eftersom det är det vi brinner för.

Nu till fInalen mellan Pennetta - Zakopalova. Är det någon mer än mig som tror på en match med många break? Men var försiktiga scoreboarden är kass = dålig likviditet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0