Lite nattligt svammel

Ibland kan jag tycka att man (jag) får en konstig syn på pengar när man handlar med stora summor fram och tillbaka. Man blir avtrubbad när det gäller vinster och förluster (det beror så klart på att man har swings och det skulle vara för jobbigt bli för känslosamt engagerad varje gång det blir en stor dipp eller topp) samtidigt som jag ser de pengar vi har på banken på ett helt annat sätt.

Självklart måste man skilja på de pengar som man som tradingkapital och de pengar som man har till annat för det skulle vara omöjligt att trada bra om man hela tiden satt och jämförde de belopp man tradar fram och tillbaka och de förluster man får med sakliga ting, som att nu förlorade jag en Mulberryväska, en månadshyra, ett par skor, en bil etc. När jag tradar en match så tänker jag på beloppen som siffror och inte pengar samtidigt som jag måste tänka på att delar av det vi tjänar på Betfair ska plockas ut som lön. Men ibland kan kontrasterna bli stor. Sist vi var på IKEA så diskuterade vi länge och väl hur vida vi skulle köpa ett sängbord eller ej. Det slutade med att vi åkte hem utan. Vi tyckte det var för dyrt. Det kostade 700 kr:) Vi kunde inte köpa ett sängbord som vi verkligen ville ha men vi har åtskilliga gånger förlorat 50k i en enskild match. 

Sen kan jag ta matchen ovan som ett exempel. Jag sitter framför TV:n med laptopen i knät och funderar på om jag ska flytta mig till kontoret för att jobba någon timme eller ej. Jag öppnar iaf upp Betfair och en scoreboard i soffan för att se om det finns något av värde ute. Väntar med att göra något en stund tills jag ser att Mirza som favorit från start har ett break + något game upp i sista set , så jag spelar 5k på henne vid ett tillfälle och odds som jag tycker är bra. Någon minut senare har hon vunnit matchen och jag har greenat ut och tjänat 470 sek. Tänker inte mer på det eftersom varken matchen eller summan var något speciellt. Antagligen som kommer jag ens inte att komma ihåg det imorgon. Men sedan när jag sitter där i TV-soffan så böjar jag fundera (kanske är det lyxfällan som har påverkat mig-:)) 500 kr är alltid 500 kr och om jag ska köpa t ex en tröja så tänker jag mig alltid för (hehe eller oftast) om jag tycker att den är värd det. Jag kan tillochmed tycka att 500 kr för en tröja är för dyrt ibland. 

Sen tänker jag vidare (värst vad jag tänker ikväll va?!) på hur det var när jag jobbade i restaurangbranschen, då fick jag arbeta 7-8 timmar för att tjäna 500 kr netto. Så alltså är 470 kr för mindre än 10 minuters arbete ganska bra. Hade jag pluggat eller haft "ett vanligt jobb" - jag hatar den frasen - med Betfair som "extraknäck" eller hobby så skulle ju 500kr/dag eller varannan dag vara jättebra för att dryga ut kassan. Till och med hur bra som helst. 

Det känns iaf väldigt skönt att tänka på det här sättet ibland för att få perspektiv. Jag har aldrig tvivlat eller varit orolig att vi ska stå där en dag utan att kunna betala våra räkningar. Inte ens under de sämsta perioderna, (som aldrig är speciellt långa) för jag vet om det skulle komma till en punkt då det skulle gå så illa att vi var tvugna att trada ihop 1000kr/dag för att klara vårt levende så skulle det då inte vara något problem. Om man bara är ute för att tjäna någon 100-lapp per match så är det inte speciellt svårt. Det gäller bara att ha diciplin och att vänta på rätt läge.

Varför tradar jag inte några "säkra" 100-lappar grönt i varje match då undrar kanske någon? Svaret är rätt enkelt: Vi har hittat en nivå som gör att vi tjänar bra med pengar. Och visst våra siffror visar röda  vissa veckor/månader ibland men i slutet av de flesta månadena och främst i slutet av åren så har vi alltid nått ett resultat som vi har varit nöjda med. Men absolut så kan det vara skönt ibland att ta en arbetsdag och sätta upp små, små mål i varje match som omväxling. Om inte annat så slipper man swingsen.

Ikväll t ex när jag egentligen inte var så sugen på att arbeta så har jag tagit det väldigt lungt och riskerat max 500 sek i varje enskild match. Och med riskera menar jag inte att jag har satsat högst 500 sek från start utan bestämt mig för att röda ut med 500 - 500 minus som värsta senarium. Det fina med kråksången är att om man ligger med en liten risk är att det är lätt att trycka på åt andra hållet för att få bort minuset om något går fel. Sitter man med 10k minus är det inte lika enkelt och då kan man lätt trassla in sig och hamna i en väldigt röd situation om det vill sig riktigt illa. En annan fördel med att sitta och trada med så summor är att man kan ligga i eller ta rätt position om det blir en riktig svängig match. För många ggr så är man ju faktiskt med när en match vänder men man ligger redan så risigt till att man inte kan dra fördel av det.

SORRY. I got carried away, som det heter, men jag hoppas ni fattar något av mitt svammel, jag börjar bli rätt trött. Det jag ville få fram var väl att det är viktigt att ibland sätta sig ner och tänka för att få perspektiv på saker och ting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0