Plus på dagen

Det börjar kännas i benen efter tennisen idag. Förutom att vi stod och bollade så spelade vi ett set. Johannes vann med 6-1 efter att jag tappade 40-0 till break vid ställningen 1-2. Dessutom så tror jag att han försökte träffa mig med flit på slutet, för jag fick väja för flera hårda bollar. En träffade låret som är blått nu. Men det var roligt iaf, hur roligt det nu är när man förlorar. Nästa gång!


Zakopalova - Kirilenko 4-6 6-2 7-5

Jag fick grönt i matchen mellan Kririlenko och Zakopalova, så dagen slutade plus. Men jag är inte helt nöjd med tradingen i matchen. Nedan har jag valt ut några nyckeltrades som jag gjorde/inte gjorde i matchen:

Set 1: Kirilenko 6-4


1. Jag tycker att Kirilenkos odds var för lågt från start så jag börjar med att boka 17k @ 1.25 då det är Kirilneko som börjar att serva. Hon håller serven, får 15-0 i Zakopalovs serv och handlas snabbt ner till 1.13. Jag tycker att det är galet lågt och bokar mer (utfall rätt). Kanske skulle jag ha tagit i lite mer men det är svårt efter att ha kört matchen innan där de hela tiden pressades på Wozniacki trots en jämn match.


*Zakopalov blir den första som breakar. Ställningen är *3-2 och Kirilenkos odds går upp runt 1.50. Men Kirilenko breakar genast tillbaka till 3-3 och går ner runt startodds igen. Jag är en aning passiv här men tjänar dock en del på breaken.


2. *4-3 och break igen. Jag spelar 10k på @ 1.70 Kirilenko och får genast boka tillbaka på 1.55 (utfall rätt). Börjar spela tillbaka igen, 15k på 1.79 som snitt (utfall rätt även om jag borde ha väntat). Eftersom spelet inte kommer igång så anar jag ett medical timeout och mycket riktigt; 2 sekunder efter att jag har spelat på Kirilenko så är Zakopalova favorit. Det spekuleras i om Kirilenko ska fortsätta spela. Det gör hon och som ofta efter en medical timeout så går hon ut och vinner gamet. Break 4-4.


3. Jag bokar 20k på 1.45 efter breaket. Kirilenko håller dock enkelt och breakar sedan hem setet. Inget större fel på henne alltså (utfall fel). Jag spelar tillbaka en del på vägen (utfall rätt).

Set 2: Zakopalova 6-2
Kirilenko gick ner till ca 1.15 efter att hon tog det första setet. Jag sitter med 0/22k på Zakopalov och gör egentligen inte så mycket i det här setet eftersom Zakopalova börjar med att bryta Kirilenkos serv. Zakopalova vinner det andra setet ganska enkelt med 6-2.

Set 3: Zakopalova 7-5

4.Zakopalova går snabbt fram till 3-0 (dubbelbreak). Jag greenar ut en del på vägen och bokar sedan upp 10k på 1.11 samt 10k på 1.15 (utfall rätt). Självklart skulle jag ha bokat mer men jag trodde verkligen att Kirilenko var helt slut. Dessutom tappade jag fokuset i matchen.

5.Kirilenko breakar till 1-3, håller serven till 2-3 och får sedan breakbollar för att utjämna. Det är panik på marknaden och jag får boka 12k på 1.66 innan hon har breakat (utfall rätt). Spelar dock tillbaka på Kirilenko vid 40-40 (utfall fel). Zakopalova håller serven till 4-2.

Kirilenko håller till 3-4 jag har spelat tillbaka en del på Zakopalova (Utfall fel).

6. Här kommer ett stort misstag av mig. Jag layar Zakopalova 15k @ 1.57. Jag kände direkt att det var fel och Zakopalova håller enkelt till 5-3. (utfall fel).

7 Jag spelar tillbaka 25k @ 1.26 innan Kirilenko ska serva (utfall rätt). Sen kommer mitt största misstag i matchen! Zakopalova får 40-15 i Kirilenkos serv, dvs 2 matchbollar och jag bokar inte upp. Jag har 1.02 som ligger men jag vet att jag egentligen bara får det matchat om hon vinner matchen och då är det meninglöst. Zakopalova missar totalt 5 matchbollar i detta game och jag bokar inte upp mer än någon 1000-lapp trots att jag sitter med mycket grönt på Zakopalova (utfall fel). Kirilenko håller till 4-5.

8. Zakopalova ska serva för matchen och står i ca 1.28. En självklar lay såklart eftersom det är sällan att en damspelare som missat 5 matchbollar i gamet innan lyckas serva hem matchen. Zakopalova får 15-0 och jag bokar upp 10k på 1.19 (utfall rätt). Sen blir jag helt passiv och ser i princip bara på när Zakopalova blir breakat till 5-5 (utfall fel).

9. Kirilenko går ner till ca 1.60. Scoren visar 15-0 och jag är precis påväg att lägga över hela degen på Kirilenko men jag ser på marknaden att det inte stämmer. Jag avvaktar och Scoren uppdaterar till 0-30 istället. Kirilenko blir breakad. Jag hade tänkt att agera efter 1:a bollen. Dvs boka break om det blev 0-15 eller tvärtom, men det är svårt att fatta stora beslut när marknaden säger en sak och scoreboarden en annan. Jag brukar oftast gå efter marknaden men någon hade skickat fel flera ggr i matchen så jag var inte 100% säker på resultatet.

Zakoplalova servar enkelt hem matchen vid sitt andra försök och en mycket bra tradematch får sitt slut.

Utvärdering: Att boka Kirilenko i början av matchen var rätt beslut. Sen spelade jag tillbaka lite för tidigt runt 1.70 vid ställningen 4-3 till Zakopalova eftersom Kirilenko handlades upp runt 2.1 sekunderna efter pgr av medical timeouten. Men utan timeouten så hade det varit ett bra odds att handla på, så traden i sig var rätt.

Att sedan boka 20k på 1.45 vid 4-4 tycker jag inte heller är fel eftersom Kirilenko både upåger sig för att vara skadad och har haft problem med sina senaste servar. Nu blev utfallet fel eftersom Kirilenko vann setets resternade game.

I 2:a set gjorde jag inte så många move. Visst hade jag kunnat boka upp Kirilenko mer, men jag ville inte sätta mig i en stor röd position med tanke på att jag förlorade i matchen innan. Dessutom så hade jag ganska mycket grönt på Zakopalova som låg under med 0-1 i set.

Visst borde jag kanske ha bokat upp
mer på Zakopalova när hon gick ner till 1.11 vid 3-0 och dubbelbreak i det avgörande setet. Men det är svårt att spela mycket på en spelare som 1. är skadad, 2. förlorat ett flertal game i rad. Dessutom så kom hade Tilda precis kommit hem från dagis och gjorde allt för att få in uppmärksamhet. Jag tappade fokuset totalt och ropade flera ggr att Johannes skulle ta henne. Men han pratade med Herr Dahlenmark i telefon så jag fick ingen hjälp.

När sedan Kirilenko vände höll på att vända matchen och hade breakbollar till 3-3 så låg jag iaf helt rätt eftersom jag hade mycket plus på Kirilenko. Jag gjorde också rätt som bokade upp henne vid breakbollarna sedan var jag kanske lite för snabb att spela tillbaka, men återigen det var bara duce och ett break hade skapat panik på marknaden och då är det alltid trevligt att ligga rätt.

Att jag sedan layade Zakopalova ganska hårt vid 4-3 egen serv @ 1.57 var inte bra. Jag kände direkt att det var ett panikspel från min sida. Jag var ofokuserad och kände att matchen höll på att glida mig ur händerna, men det kostade inte så mycket eftersom jag tog tillbaka det på 1.26.

Det stora misstaget kommer som sagt när jag sitter med mycket plus på en spelare som har totalt 5 matchbollar och inte bokar upp. Men jag tar inte på mig allt själv för Johannes kom och la sig i och det gjorde mig oerhört stressad tillsammans med att Tilda stod och drog i mig. 9 ggr av 10 så bokar jag upp vid dessa situationer. Jag påstår inte att det var hans fel utan det var jag som inte kunde hantera att det blev rörigt runt omkring. Det gäller att vara 100% fokuserad när man tradar och det var jag inte.

Ok plus på matchen men dåligt agerat i det 3:e setet.


Kommentarer
Postat av: teste

test

2008-10-01 @ 12:56:32
Postat av: J

Tack för ett bra inlägg.



2 frågor:



1. vad gör du när du tagit ställning (till ett i ditt tycke för lågt odds) innan om favoriten i det här fallet vinner rätt ut ibörjan och bara sjunker och sjunker. Du bokar mer men det ser förgäves ut. tar du bara förlusten då eller försöker du decimera förlusten senare genom att spela på låga odds ?



2. När du är bra plus i mitten av en match, greenar du inte ut då och är nöjd med resultatet ? jag antar att du tycker det finns mer pengar att tjäna på att fortsätta trejda i en tradevänlig match och tycker det är "värt risken" att man hamnar fel senare i matchen.

2008-10-01 @ 13:02:03
Postat av: Cecilia

Re J: 1.Oftast så spelar jag tillbaka och minimerar förlusten. Ibland tar jag risken. Hamnar man fel från början i en match så kan man faktiskt tjäna på att röda ut för att sedan invänta ett bra läge att börja trada igen. Sitter man med för mycket rött på 1 spelare blir det lätt att man inte kan hantera det och börjar "jaga tillbaka" och fattar fel beslut.



2. Självklart, jag greenar ofta ut i mitten eller vid andra tillfällen i matchen för att kunna sitta med öppna positioner om matchen svänger.



I det här exemplet så satt jag med 0 på Kirilenko och grönt på Zakopalova när det stod 1-1 i set. Anledning till att jag inte greenade ut då var dels för att jag tyckte oddset var för lågt men också för att det var Kirilenko som var på serv, dvs att jag ansåg att chansen att hon skulle bli breakad med tanke på hennes tidigare servgame, samt eventuella skada var stor. Hade hon hållt serven så hade jag men största sannolikget lagt över grönt på Kirilenko.

2008-10-01 @ 14:42:14
Postat av: Johannes

Jag kan bekräfta att det stämmer. Inte för att jag kan komma ihåg matchen igår på rak arm men det stämmer iaf att det Peters fel. Som vanligt.

2008-10-02 @ 00:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0