Att hålla sig till plan

Vaknade upp och fick två kallduschar idag, ja inte bokstavligt talat men kallduschar var det.

Kalldusch nr 1: Jag har missförstått Betfairs Premium Charge totalt. Men efter att vi har fått hjälp att förstå av en av de som har blivit drabbad mest i Sverige så är det nu glasklart. Det här känns inte bra!

Kalldusch nr 2: Johannes körde nattpasset och alla 8 kvartsfinalerna i Japan hade slutat med 2 raka set. I samtliga av herrarnas matcher hade favoriterna vunnit enkelt: 6-1 7-5, 6-3 6-3, 6-0 6-4, 6-3 6-4. Enligt Johannes hade ingen av de 4 matcherna rört sig (märkbart?) ett tic över startoddsen. Inte bra ur tradingperspektiv, speciellt inte enligt vår vanligaste strategi. En tung natt med andra ord då insatserna var höga. Det hade säkerligen inte gått bättre om jag hade tradat. Jag hade antagligen inte kört lika högt men jag hade med största sannolikhet förlorat på samtliga matcher. Tur att jag sov och slapp uppleva skiten.

Hur ska jag hantera det här då tänkte jag innan jag tog mig ann dagpasset. Planen blev att trada med så lite risk som möjligt och greena ut i största mån som går. Jobba tillbaka lite i taget.

Match nr 1 Peng - Niculesco 6-7 6-3 6-4: Jag kunde greena ut 15k på båda spelarna efter 5 minuter när min under dog vann första set. Förträngde dock min plan när jag kom på att det skulle vara mycket bättre att börja passet med ca 33.000 plus. Slutade med att jag fick ca 7k minus. Tradade bra förövrigt under matchen och kunde ha gjort ca 8/8 till och med på på näst sista bollen i matchen. Det gjorde jag ej. Det är vikigt att hålla sig till sin plan!


Match nr 2 Azarenka - Dementiva 7-6 3-6 6-1: Jag var inte aktiv i denna matchen från start pgr av matchen ovan men jag var jag med i de 2 sista seten. Gjorde en dundermiss och bokade 25k på Dementiva @ 1.95 när hon låg under med 0-30 i sin serv någon gång i början av setet. Jag fick aldrig  tillbaka det betet eftersom marknaden hela tiden pressade på henne inför set 3. Jag låg dock rätt bra till iaf när det avgörande setet började. Azarenka tog genast intiativet och jag gjorde inte om misstaget i matchen innan utan greenade snabbt ut. Helt i onödan iofs eftersom Azarenka genast gick fram till 5-0. Men tack vara denna match så låg jag nu plus på dagspasset.


Match nr 3 Stepanek - Schwank 3-6 7-6 6-4: Whii, den här matchen kommer jag kanppt ihåg. Men med hjälp av P&L så kan jag erindra mig om att jag spelade på Stepanek i slutet av matchen. Och ytterligare en grön match och målet började närma sig om än med små, små steg.


Match nr 4 Petrova - Li 6-2 6-3: Enkel match. Spelade Petrova @ 2.20 när hon låg under med ett break i början av matchen. Petrova vann sedan övertygande. Jag var dock tvungen att boka upp henne på låga odds iaf Na Li skulle vända matchen som hon gjorde mot Serena. Men det händer ju aldrig mig. Grönt igen!


Match nr 5 Giquel - Mannarino 6-4 7-3: Jag tyckte att Giquels startodds @ 1.28 var väldigt lågt så det blev en solklar lay. Han förlorade i 2 raka. Tyvärr, så gjorde jag misstaget att inte greena ut tillräckligt @ 1.13 efter att  Mannarino breakade i det andra setet. Han blir genast tillbakabreakad och i de resterande gamen så lyckas trada bort nästan allt mitt fina plus som jag skapat. Men matchen slutade lite grönt iaf även om jag var väldigt besviken på mig själv.


Match nr 6 Williams - Safina 6-4 6-2: Ytterligare en mycket enkel match. Ned tanke på hur Williams spelat så tyckte jag att hennes startodds var väldigt högt. Dock så avvaktade jag tills hon hade hållt serven till 4-4 innan jag tryckte på, på hennes odds. Safina spelade bra men hon var inte i närheten av att serva lika stabilt som Venus. Safina blir breakad och Williams servar enkelt hem matchen. Jag greenade ut och inväntade nästa match. Venus förlorade endast 2 bollar i egen serv i det första setet, jisses bättre än herrarna.


Match nr 7 Tursunov  - Moya 6-3 6-3: Moya spelade som en kratta och jag spelade ganska tidigt i matchen på Tursunov. Självklart så måste han strula till det för sig själv genom att få breakbollar emot sig. De flesta av mina bet i matchen gick fel, summa blev att det slutade med att jag i princip hela tiden spelade på låga odds och bokade tillbaka på högre. Och inte tvärtom som är strävan. Matchen gick in i "operation få bort röda siffor". Det lyckades jag med iaf. 86 sek plus tillochmed:)

Match nr 8 Jankovic - Zvonareva 7-6 7-6: Med tanke på deras möte i förra veckan så förväntade jag mig en bra match. Jag ligger med grönt på Zvonarea som spelar till sig 5-3 och egen serv. Jag tänker i mitt stilla sinne, bra odds på Jankovic. Hon kommer att klara sig ur detta, det gör hon alltid. Trots mina kloka tankar så byter jag inte sida. Jankovic vänder och vinner setet i tiebreak. Jag rödade dock ut med en mindre förlust på båda när tiebreaket började.

Jankovic började serva i det andra setet så jag bokar upp henne igen. Break och hold genast på Zvonareva och hon går upp så högt som till 1.55 - 1.60. Jag kan såklart göra grönt igen men eftersom jag tycker att Jankovic är skyldig mig en del genom åren så gör jag det ej. Jankovic breakar sedan tillbaka och håller serven till 5-4. Någongång där så spelar jag 35k @ 1.15 på Jankovic, hon får 30-0 i Zvonarevas serv men ryskan håller.

Jankovic går ut och servar får 0-15 och tar in trainer. Hon har brytit en nagel på foten och måste ha hjälp att plåstra om tån. Pang! Och upp till 1.50 och jag sitter med 36k minus på henne . Jag ser dock att det inte är någon skada och hinner spela mer på ganska höga odds. Jankovic småhaltar ut och sätter 3 servess. Hon borde bli skådis när tenniskarriären är över. Jag kan nolla iaf tack vare hennes lilla manöver. Det finns ingen spelare som jag tycker är så svår som Jelena Jankovic att trada. Hon klarar sig ofta ur knepga situationer samtidigt som hon kan tappa stora ledningar och alla dessa "skador".


Match nr 9 Mathieu - Tipsarevic 7-6 6-3: Svår match, ingen av dem spelade speciellt bra, jag hamnade snett innan tiebreaket. I det andra setet satt jag med minus 11k på och plus 12k på Tipsarevic när Tisparevic skulle skulle serva till 4-4. 0-15 direkt och jag spelar 40k på 1.28. Det blir break och Mathiue servar hem matchen trots stora problem. Jag lyckas iaf omvandla 11k minus till +700 sek. Hade varit tråkigt att avlsuta dagen med ett minus.

Utvärdering av dagen: Det är alltid svårt att sätta sig och jobba när man redan ligger mycket minus. Det är viktigt att tänka framåt istället för bakåt.

Jag hade en plan för dagen. En bra plan spm jag inte följde till 100%. Jag plusade på dagen men är inte nöjd. Hade jag bara greenat ut i den första samt femte matchen som jag hade bestämt mig för att göra så att resultatet varit 37k mer. Antagligen hade jag fått mer på matcherna eftersom jag också hade agerat annorlunda. Men bara 1 förlust av 8 matcher iaf,

Det jag känner mig nöjd med är att jag klarade av att skaka av mig nattens resultat genom att minimera riskerna istället för att chansa som är lätt hänt om man jagar. Det jag också är nöjd med är att jag lyckades kämpa och komma ur utan minus i de matcher som inte gick min väg. Jag satt med mellan 5-11k minus på både Jankovic, Mathiue och Tursunov bara minuter innan de vann sina matcher. Ibland händer det att jag struntar i matcher där jag har minus på de som står i låga odds och går till nästa match.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

På vilket sätt hade du missförstått "skatten"? Blev lite orolig att jag gjort samma sak.. de är ju inte direkt informerande på kundtjänsten heller..



Tack för en alltid läsvärd blogg!



2008-10-04 @ 11:55:16
Postat av: Cecilia

Hej Fredrik! Jag återkommer med svaret på den här frågan senare. Vi väntar på rapport och svar gällande vårt konto från Betfair och jag vill inte skriva något fel innan vi har räknat på det klart.

2008-10-05 @ 23:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0