Olympiska spelen 2008

Strax drar OS-invigningen i Peking igång. Jag älskar OS, vinter som sommar. Vi har tittat på lite resor till Kina, men vi blir hemma. Det känns inte rätt att ta med sig Tilda dit och att lämna bort henne för 5:e gången denna sommar är inget alternativ. Vi får nöja oss med att följa tävlingarna hemma framför TV:n, och det är ju inte fy skam det heller, det är ju ändå där man ser allt bäst.

Friidrott
Som gammal friidrottare så tycker jag att det är det som roligaste att följa under sommar-OS, dock känns den Svenska OS-truppen inte alltför stark i år då Kluft har bytt bort sjukampen, Kallur har varit skadad och Kajsa och Olsson är inte med.

Carolina Klüft
har ju varit ett säkert guldkort när det gäller sjukamp. Men det kändes ju inte rätt i hjärtat längre så hon la ner efter 19 raka sjukampssegrar och satsar nu istället på ländhopp och tresteg. Trist tycker jag, eftersom att följa hennes i sjukampen brukar vara en av de aboluta höjdpunkterna under stora mästerskapen - det på banan vill säga, utanför verkar hon bara vara lite för mycket. Carro är en grym tävlingsmänniska, men jag tror knappast att hon kommer att ta någon medalj detta OS.

Sanna Kallur har en av världens bästa häcklöpningsteknik och många fina placeringar bakom sig men lårets baksida har ställt till stora problem för henne och faktum är att inför OS har hon inte tävlat sedan 1/6 då hon kom 2:a i Berlin på tiden 12.54.

Stefan Holm gör sitt sista OS och han är en av favoriterna till att ta guld. Stefan är är duktig och väldugt rutinerad. Det ska bli kul att följa herrarnas höjdhopp och jag hoppas att Stefan hoppar bra.

Linus Thörnblad är 9 år yngre än Holm och han kliver in i sitt 2:a OS. Han årsbästa är 2.30 att jämföra Med Stefan holms 2.37. Förhoppningvis så får vi följa två svenskar i final.

Kajsa har lagt hoppskorna på hyllan och det är Emma Green som ensam får representera Sverige i damernas höjdhopp. Emmas årbästa utomhus är 1.94 vilken är en bra bit ifån Blanka Vlasics 2.07. Blanka har dominerat damernas höjdhopp i år och det skulle inte förvåna mig om hon lyckades slå världsrekord under OS.


Tennis



Jag kan inte erindra mig om att jag någonsin har följt en tennismatch under något olympiskt spel. Jag vet inte hur mycket tennis som kommer att visas i år, men förhoppningsvis så blir det en del. På Betfair är Federer favorit till att vinna. Jag unnar verkligen Federer ett OS-guld, men jag tror inte att han kommer att vinna. Lottningen inför första omgången är klar och det ser ut att kunna bli en rad spännande matcher redan från start. Svenskarna har minst sagt fått tuffa motståndare redan från start.

LOTTNINGEN

Roger Federer (SUI x1) v Dmitry Tursunov (RUS)
Lee Hyung-Taik (KOR) v Rafael Arevalo (ESA)
Tommy Robredo (ESP) v Andreas Seppi (ITA)
Tomas Berdych (CZE) v Ivo Karlovic (CRO x14)
Gilles Simon (FRA x10) v Robin Soderling (SWE)
Frederic Niemeyer (CAN) v Guillermo Canas (ARG)
Thomaz Belluci (BRA) v Dominik Hrbaty (SVK)
Chris Guccione (AUS) v James Blake (USA x8)
Nikolay Davydenko (RUS x4) v Ernests Gulbis (LAT)
Paul-Henri Mathieu (FRA) v Nicolas Lapentti (ECU)
Komlavi Loglo (TOG) v Kevin Anderson (RSA)
Max Mirnyi (BLR) v Nicolas Kiefer (GER x15)
Fernando Gonzalez (CHI x12) v Sun Peng (CHN)
Marin Cilic (CRO) v Juan Monaco (ARG)
Olivier Rochus (BEL) v Ivo Minar (CZE)
Janko Tipsarevic (SRB) v David Ferrer (ESP x5)
David Nalbandian (ARG x7) v Zeng Shaoxuan (CHN)
Nicolas Massu (CHI) v Steve Darcis (BEL)
Simone Bolelli (ITA) v Victor Hanescu (ROM)
Gael Monfils (FRA) v Nicolas Almagro (ESP x11)
Mikhail Youzhny (RUS x13) v Jiri Vanek (CZE)
Jarkko Nieminen (FIN) v Thomas Johansson (SWE)
Rainer Schuettler (GER) v Kei Nishikori (JPN)
Robby Ginepri (USA) v Novak Djokovic (SRB x3)
Andy Murray (GBR x6) v Lu Yen-Hsun (TPE)
Agustin Calleri (ARG) v Ivan Ljubicic (CRO)
Marcos Daniel (BRA) v Jurgen Melzer (AUT)
Frank Dancevic (CAN) v Stanislas Wawrinka (SUI x9)
Radek Stepanek (CZE x16) v Michael Llodra (FRA)
Sam Querry (USA) v Igor Andreev (RUS)
Lleyton Hewitt (AUS) v Jonas Bjorkman (SWE)
Potito Starace (ITA) v Rafael Nadal (ESP x2)



Damernas lottning

Min och Johannes utmaning under detta OS blir att försöka undvika att lägga spel på annat än tennis. Har jag nämnt någon gång hur dåliga vi är på andra sporter än just tennis?:) Så snälla gud, låt det finnas bra scorebords från tennismatcherna detta OS:)






Kommentarer
Postat av: Johanna

älskar de jag med

2008-08-08 @ 17:27:27
URL: http://scorpiongirl80.blogg.se/
Postat av: FlyingFin

Hmm. Har knappt hittat NÅGRA bra livescores på OS-tennisen. Får säkert så över den o spela på Washingtonturneringen nästa vecka istället :)



Cheers,

P

2008-08-10 @ 08:49:49
URL: http://tradingnewbie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0