Sammanfattning av 2008

Jul och nyårsafton är överstökad, klapparna öppnade och nu är tennisen igång igen. Äntligen.

Men jag ska först försöka att sammanfatta det gågna året som precis som 2007 var kantat av både en hel del framgångar  men också en del perioder med tunga förluster. Efter att ha gått igenom P&L dag för dag 2007/2008 så kan jag bara konstatera det jag såklart redan visste; att swingens är stora. Periodsvis enorma.

Efter att ha kommit hem från Thailand förra dec så inledde vi det nya arbetsåret med en dålig run. Jag tror vi hade 9 av 9 minusdagar. Inte bra för ekonomin och framförallt inte bra för självförtroendet. Speciellt med tanke på att de sista månaderna 2007 inte var särskilt vinstgivande. Vi delade på oss inför årets första grand slam ocn när Australien Open startade så vände motgångarna och jan och februari blev väldigt bra. Mycket bättre än beräknat. I februari hade vi den bästa striken någonsin, då vi drog in ca 450.000 på 8 dagar. Självklart som alltid kom det en reaktion med en nedåtswing och vi förlorade ca 200.000 av dem innan månaden var klar, men det är så det går till (även om det var en extrem stor swing för oss) och på det hela taget var vi mycket nöjda med inledningen av året. Det var även i slutet av feb som Johannes var i Malmö 1 vecka för hjälpa Betting promotion.

I mars åkte vi åter till Thailand. Det blev en resa med sol och bad. Som alltid när vi är bortresta så förlorade Roger Federer efter att ha handlats till låga odds. Denna gång var det Murray som slog ut den nu föredetta världsettan. Samtidigt som vi var i Thailand så införde Betfair en Bot. Vi kallade den för boten Anna.

Utdrag från min blogg:
Det är skittrist det som har skett, jag är absolut inte glad för Betfair skalpar och tar en del pengar från marknaden, dessutom utan delay. Det är förjävligt att de utger sig för att vara en oddsbörs där spelare spelar mot andra spelare nu när det själva verket inte verkar vara så längre. Det är ännu mer förjävligt att de valde att sätta igång detta utan att informera oss - deras kunder.  Men nu är det så och det är bara att gilla läget eller byta jobb. Och byta jobb tänker inte jag göra, iaf inte just nu. 

Trots botar och semester så blev mars blev en lyckad månad med fina resultat. Dessutom så togs boten bort efter en tid.

April däremot började dåligt och den första minusmånaden var ett faktum. I slutet av maj så var det dax för den andra grand slamen för året, Roland Garos och vi bestämde återigen att arbeta på olika håll. Jag åkte hem till Hallen och jobbade därifrån och Johannes var kvar i Göteborg. Franska öppna gick bra. Vi drog inte in lika mycket som på Australien Open, men det berodde på att jag jobbade större delen av turneringen själv då Johannes var lite trött på tennisen och sysslade med ett tillfälligt projekt som tog mycket tid. Men jag var helt klart nöjd med resultatet.

Efter Franska öppna åkte vi ner till Österrike/Schweiz för att följa Sverige under fotbolls EM. Sverige spöade som bekant Grekland, men förlorade mot Spanien och vi hade grymt roligt.

I slutet av juni startade Wimbledon. Eftersom Johannes hoppade över större delen av Franska Öppna så var det han som arbetade mest av oss under Wimbledon då vi inte hade någon barnvakt. Men Wimbledon 2008 kommer att vara ett minne för livet eftersom vi fick uppleva det plats. Jag och Johannes var nedbjudna till London av Betfair och vi hade några grymt roliga dagar där tillsammans med Christian.

Juni och juli blev 2 helt ok månader och augusti blev riktigt bra och vi lyckades klämma in en resa till Amsterdam däremellan.

US Open är tydligen ingen turnering för oss. Varken 2007 eller 2008 gav den gröna siffror. Däremot gick september över förväntan ändå. Det var en månad då vi gick plus på både tennis, fotboll, hästar och hundar.

Oktober däremot var en tung månad. Vi låg mycket bra fram till den 15:e men det slutade som den sämsta månaden i år. Kan kanske bero på att vi tog en sista minuten till Gran Canaria och jobbade därifrån. Det blev en mycket dyr semester. Vi reparerade skadan en del i november. I december hade vi som bekant vår "riktiga" semester och jag loggade inte in på Betfair en enda gång under hela månaden.

Resultatmässigt så blev 2008 ett bra år, ganska likvärdigt med 2007. Jag är nöjd, inte jättenöjd men ungefär enligt plan och blir 2009 likadant så kommer vi med 100% säkerhet fortsätta ytterligare ett år. Men det beror ju såklart också på hur Betfair beter sig. Kommer de att fortsätta höja avgiften för de kunder som under långa perioder går plus på Betfair så kommer snart ingen att kunna livnära sig på detta. Jag ska dock tillägga till er som undrat, att vi har inte behövt betalat någon premium charge eftersom vi ligger på över 20% i avgifter och jag hoppas att vi även i framtiden kan undgå avgiften för är man väl inne i systemet så är det svårt att ta sig ur.


Kommentarer
Postat av: bestemor

Ja, ackurat dukan du...

2009-01-02 @ 20:56:22
Postat av: MXM

Gott nytt

2009-01-02 @ 22:31:58
Postat av: Fredrik

Kul läsning...jag minns allt efter att ha följt er under hela året. Jag har lärt mig massor av er...så mycket att jag skulle kunna livnära mig på det om jag bara hade tid och om omgivningen skulle acceptera det. Stort tack till er och jag ser fram emot att läsa era bloggar under 2009. Detta blir ett kanonår..var så säker!



En fråga...hur mycket räknar ni med att tjäna per månad per person? Är ni nöjda med en normal lön eller har ni högre krav?

2009-01-04 @ 21:57:49
Postat av: Fredrik

Kul läsning...jag minns allt efter att ha följt er under hela året. Jag har lärt mig massor av er...så mycket att jag skulle kunna livnära mig på det om jag bara hade tid och om omgivningen skulle acceptera det. Stort tack till er och jag ser fram emot att läsa era bloggar under 2009. Detta blir ett kanonår..var så säker!



En fråga...hur mycket räknar ni med att tjäna per månad per person? Är ni nöjda med en normal lön eller har ni högre krav?

2009-01-04 @ 21:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0