Att trada break och hold

Det blev en bloggledig helg. Som Johannes skrev på sin blogg så var det en hemsk tradehelg. Den började bra men det vände när Gonzales vände sin match mot Cuevas. Dock så räddades en del av helgen när New York Giants spöade New England Patriots och vann Superbowls. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med amerikansk fotboll. Stora killar under en massa skydd som gör allt för att föra en boll några yard framåt. De lilla jag har sett av det tidigare så har de mest legat i en hög på planen. Men jag tar tillbaka allt nu. Det var ju skitspännande!

Johannes är i Malmö hela veckan så jag kommer inte att trada så många matcher eftersom vi inte har någon dagisplats åt Tilda. Jag kommer istället att välja ut någta matcher/dag då tillfälle ges (och om det finns score till matcherna. Idag slutade den officiella scoreboarden att uppdatera efter 3 game i Loit-matchen från Paris, det var bara att kliva av matchen). Men jag ska passa på att svara på Fredriks fråga när lillan sover;

Hej Cecilia!
Jag satt just och läste igenom lite gammalt här på din blogg. Det finns mycket att lära sig om trading.
Du nämner vid flera tillfällen hur du "bokar/tradar break". Skulle du kunna förklara vad det innebär, hur man gör och tänker? När är denna strategi lämplig att använda osv..
Tack på förhand!


Ett konkret exempel på en match där det lönade sig att trada break har jag jag här. Det var matchen mellan Daniilidou-Azarenka som spelades tidigare idag och slutade 2-6 6-2 7-5.

Jag klev in i sista setet och så här såg gamen ut:

Daniilidou började serva


Game 1.  Azarenka var favorit @ 1.70 Vilket kändes som ett korrekt odds. Kanske något lågt med tanke på att hon tappat matchen och blivit breakad 3 ggr i setet tidigare. Jag vet inte exakt vad hon stod innan start men jag kan tänka mig att hon var favorit @ 1.50 (någon som vet?) med tanke på att hon är en ganska bra servare.  Dandiilidou börjar med att serva starkt 40-0 men tappar det till 40-40. Hon håller dock serven och går ner från som högst över 3 ggr till 1.80.
Danillidou *1-0

Game 2.
  Daniilidou står som sagt nu i 1.80 och det är Azarenka som ska serva. Eftersom hon blev breakad 3 ggr i setet innan så kliver jag nu in i matchen och spelar på Daniilidou. Vilket var bra för hon breakar och går ner till 1.32.
Daniilidou *2-0

Game 3. Jag bokar break igen @ 1.35.  Men Daniildou servar starkt igen och går fram till 40.0. Jag gör misstaget att spela på 1.22 på gamebollen till 3-0 (med avsikt att boka tillbaka till lägre odds), fast jag är väl medveten om att 40-0 inte är samma sak som hold. Och defentivt inte i damtennis. Men jag fick hjärnsläpp och tänkte att Azarenka var helt slut. Mycket riktigt tappar hon sina 40-0, blir breakad och går upp till 1.80 igen. Jag bokar dock tillbaka det jag spelade på 1.22 till 1.30 och 1.35 på vägen upp.
Daniilidou * 2-1

Game 4. Daniilidou breaker enkelt tillbaka och går återigen ner till runt 1.35.
Daniilidou *3-1

Game 5. Daniilidou håller också din serve efter att haft problem. Oddsen svängde mellan 1.32 till 1.50 i gamet och landar tillslut på 1.26. Men med tanke på att hon bara gick ner några punkter även fast hon höll serven så tycker jag att der var värt att spela på break även fast det inte blev något. Dessutom så spelade jag tillbaka en del av det jag bokade på 1.32 till 1.45.
Danillidou *4-1

Game 6.  Jag står över det här gamet och Azarenka håller serven utan problem och Danillidou går upp från 1.30 till 1.45.
Danillidou *4-2

Game 7. Här blir Danillidou breakad efter att ha haft gameboll till 5-2. Hon var som lägst nere i 1.17. Jag missar tyvärr att boka upp henne på de låga oddsen, för Johannes ringer just då för att berätta om sin dag med Betting promotion. Men jag bokar för allt plus jag har på Daniildiou till oddset 1.45 när Azarenka har breakboll. Danillidou är fortfarande favorit till 1.77. Vilket är helt rätt eftersom det är hon nu som kan bryta Azarenkas serv
Danillidou *4-3

Game 8. Jag väljer nu att sitta still med pluset på Azarenka, det visar sig en än gång bli rätt beslut då hon håller serven och går ner från 2.30 till 1.70.
Danillidou *4-4

Game 9.  Här gör jag inte heller något större move. Jag greenar ut lite när båda stod i 2 ggr för att ha ungefär lika mycket plus på båda spelarna. Daniilidou håller serven. Hon blir nu favorit @ 1.65.
Danillidou *5-4

Game 10. Här brukar jag allt som ofta spela på den som kan breaka hem matchen eftersom Azarenka servar under press för att hålla sig kvar i matchen. Men det var tydligen fler som tänkte som jag för Daniilidous odds pressades ner ganska mycket, så jag stod över. Jag hade ju redan grönt på båda spelarna och ville inte sabba det genom att spela på ett odds som jag inte stod för. Azarenka håller iaf serven och går ner från 2.30 till 1.65.
Danillidou *5-5

Game 11. Danillidou håller även hon seven och Azarenka går återigen upp från 1.65 till 2.30.
6-5 Danillidou

Game 12. Dandillidou står nu i 1.70. Här kommer nu mitt klassiska favortispel; Spela på Daniilidou som är garanterad ett tiebreak och i bästa fall kan avgöra matchen i detta game. Dessutom såg jag mer värde i att spela henne denna gång då hennes odds konstigt nog inte trycktes ner lika mycket i detta game. Antagligen pgr av att båda hade servat så pass starkt de senaste 4 gamen, så marknaden förväntades sig antagligen en hold till. Men icke. Enkel break och GSM.
7-5 Danillidou

(Det kan hända att jag har redovisat några av oddsen några punkter för lågt eller för högt i detta exempel. Det var ju några timmar sedan matchen spelades och jag har skrivit ner det jag minns i huvudet ifrån matchen).

Om jag hade tradat hold i game 8, 9, 10 & 11 i så hade det gått att tjäna bra eftersom swingsen var liknande som vid break. Att oddsen svängde så mycket berodde på att de var i slutskedet av matchen och att avgörandet var nära. Men jag ser ofta att det är stora swings även vid hold i många dammatcher. Speciellt då det är svaga servare som spelar. Om jag utgår ifrån mina egna tankar så beror det på att man förväntar sig att de ska bli breakade. Att serva för en damspelare kan många ggr kännas som  något negativt, medans i de flesta herrmatcher är en stor fördel för respektive spelare att vara på serv. Ett break i ett herrmatch har då oftast naturligtvis en större reaktion på marknaden än vad ett break i en dammatch har.

När man ska spela break är svårt att peka ut specifikt. Det är olika från match till match och från spelare till spelare. Jag själv tradar mycket på känsla och det gäller att försöka se till matchernas utveckling. Tennis är en väldigt psykologisk sport där en spelare kan spela näst intill felfrit i ett set för att sedan klappa ihop och förlora varenda boll i nästa set. Se bara på en match som gick i helgen mellan Bondarenko-Hendler i fed Cup;

Hendler vinner 1:a set med 6-4 och går enkelt fram till 4-0 i 2:a set, (1.03). Det ser ut som hon har matchen i en liten ask, men klappar ihop totalt och förlorar 12 av 13 game. Hon förlorar matchen rakt av. Jag hade inga TV-bilder så jag vet inte om hon blev skadad, men så vitt jag vet blev det aldrig någon medical timeout och hon spelade klart hela matchen.

Så sammanfattningsvis kan jag säga att tradar ofta break, då främst i dammatcher. Och mycket beroende på hur matcherna ser ut och vilka som spelar. Om t ex Roddick-Karlovic (2 väldigt bra servare) skulle spela mot varandra så skulle jag avstå att trada break i de flesta game då det är en match som i teorin mycket väl skulle kunna avgöras med 3 tiebreak. Självklart finns det starka servare även på damsidan. Sharapova, Williams, Henin etc...

Det finns säkert statistik att leta fram på när det oftast blir break. Någon sådan har inte jag att redovisa, men enligt mina erfarenheter från de matcher jag har tradat/följt så brukar det löna sig att trada break när en spelare servar under press som t ex när de ska; ´
-Serva för att hålla sig kvar i matchen/setet
-Serva för matchen/setet
-I sista set, då spelarna är trötta.
-Efter att servaren själv har "missat" breakbollar i gamet innan.

Det är heller inte ovanligt att ett break följs av ett re-break.

Hoppas du fick svar på dina frågor Fredrik. Jag ska försöka lägga upp fler exempel när jag hinner.
 


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Jodå jag fick utförliga svar på mina frågor. Tack så jättemycket!
Jag kommer att prova denna startegin i några lämpliga matcher och återkommer säker efter det med fler frågor.
ha det bra så länge!

2008-02-05 @ 23:13:52
Postat av: moona

Vicken match Petrova - Azarenka. Måste väl ha varit en kanonmatch vad gäller trading lr? Som vanligt gick jag o gjorde nåt annat (bytte gardiner), när Petrova tog ledningen i 3dje o det kändes som om seijern va klar, hahah nu fick du rätt som vanligt. MAMMA, MATCHEN ÄR INTE SLUT FÖRRÄN SISTA BOLLEN ÄR SLAGEN. OKIDOKI, men jag hade grönt på båda, sådeså!!!

2008-02-05 @ 23:41:26
Postat av: Anonym

Tack, för att du skriver så bra o lättfattligt.Nu ska
här spelas.

2008-02-05 @ 23:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0