Veckans frågor



1. Hej Cecilia och tack för en läsvärd blogg. Jag har en allmän fråga till dig. Tror du att du kommer fortsätta att leva på trading under resten av ditt arbetsliv, eller kommer du någonsin bli tvungen att ta ett "vanligt" jobb igen? Kanske har du tjänat ihop tillräckligt med pengar så att du kan leva på räntor den dag du slutar. Jag har själv haft planer på att försörja mig på trading, men det känns lite grann som att man hamnar lite utanför samhället, man får ju tex ingen pension och man har inget skydd om man blir sjuk. Samtidigt finns ju också risken att förutsättningarna ändras så att det inte längre är möjligt att försörja sig på trading. I USA har tex allt spel via nätet förbjudits.

Svar: Hej Oskar! Tack! Det är svårt att säga men jag tror inte att jag kommer att leva på att trada på Betfair resten av mitt arbetsliv. Jag tar som sagt ett år i taget och förutsättningar kan absolut försämras. Det har de ju redan gjort med tanke på Betfairs nya avgift. Men så länge jag trivs med det jag gör och vi kan leva på det så är det bara att köra på. Men 40 år till med Betfair, nja...

Som det känns nu så kommer jag aldrig att ta ett "vanligt" jobb igen. Att bestäma arbetstiderna själv är någonting som jag värderar väldigt högt. Starta eget i någon form är någonting som jag skulle kunna tänka mig om jag lessnar på detta. Jag har inga problem med att arbeta mycket bara det är roligt och jag får bestäma själv.

Du kommer att hamna utanför samhället om du bestämer dig för trada heltid. Det känns kanske långt fram att tänka på pensionen redan nu, men det är viktigt att hela tiden spara för framtiden. Det är också svårt att få barnomsorg.

2. Hej! Jag vill tacka för en trevlig och rolig läsning. Eftersom man får fråga dig om man undrar över något så tänker jag ställa min första fråga. Hur fungerar det när man spelar/Bokar? Ha det så bra /Micke

Svar: Hej Micke!


Lay = Boka (spela på utfall)
Back = Spela (gå emot utfall)

Att boka en spelare kan man enklast säga är samma sak som att spela på den andra spelaren. Det spelar alltså ingen roll om du spelar den ena spelaren till tex 2 ggr (ex 1) eller bokar den andra spelaren till 2ggr (ex 2). Utfallet bli det samma. Bestämer du dig att spela på en spelare på ett odds som redan är utsatt så se till att spela på den sidan där oddset är bäst. Ofta är de samma på båda sidorna men är det en låglividetsmarknad så kan det ligga odds uppe på ena sidan som är sämre än på den andra.

Exempel på odds:
Boka 1.01 = spela 100 ggr
Boka 1.10 = spela 11 ggr
Boka 1.20 = spela 6 ggr
Boka 1.50 = spela 3 ggr

Antingen så kan du spela/boka på de odds som redan är upplagda av andra spelare eller så kan du själv erbjudna egna odds som andra kan spela på. 

Ska du trada en match så kan du t ex välja att boka spelare A @ 1.25 för 2500 kr. Det är alltså samma sak som att spela 2500kr på spelare B till oddset 5 ggr. Går spelare A upp fem tick till 1.30 så kan du då välja att spela tillbaka eller greena ut för att få 375 kr (inkls avgifter) säkrade på båda spelarna.

Det bästa sättet att lära sig är att testa dig fram. Antingen utan pengar eller med små summor till en början. Det är lätt att trycka fel eller spela på felodds (händer förövrigt mig fortfarande då och då) innan man har vanan inne.

Lycka till!

3. 2 frågor: 1. vad gör du när du tagit ställning (till ett i ditt tycke för lågt odds) innan om favoriten i det här fallet vinner rätt ut ibörjan och bara sjunker och sjunker. Du bokar mer men det ser förgäves ut. tar du bara förlusten då eller försöker du decimera förlusten senare genom att spela på låga odds ?

2. När du är bra plus i mitten av en match, greenar du inte ut då och är nöjd med resultatet ? jag antar att du tycker det finns mer pengar att tjäna på att fortsätta trejda i en tradevänlig match och tycker det är "värt risken" att man hamnar fel senare i matchen.

Svar: 1. Oftast så spelar jag tillbaka och minimerar förlusten. Ibland tar jag risken. Hamnar man fel från början i en match så kan man faktiskt tjäna på att röda ut för att sedan invänta ett bra läge att börja trada igen. Sitter man med för mycket rött på 1 spelare blir det lätt att man inte kan hantera det och börjar "jaga tillbaka" vilket leder till att man fattar fel beslut.

2. Självklart! Jag tradar oftast med taktiken att ha grönt på båda spelarna/lagen. Jag greenar ofta ut i mitten eller vid andra tillfällen i matchen för att kunna sitta med öppna positioner om matchen svänger.

4. Hej, måste bara fråga... hur gick snacket under er tennismatch? Hade ni satt några startodds?
Räknade ni i vinst%chans el odds istället för vanliga tennisräkningen?

Antar att ni drabbats av någon slags arbetsskada ändå? :-)

Svar: Riktigt så illa är det inte:) Tyvärr så är Johannes bättre på att spela tennis än vad jag är (men jag är bättre på de flesta andra sporter). Till mitt försvar så kan jag säga att jag har bara spelat 10ggr i mitt liv medans han har spelat mycket som ung på tennisbanan i Frillesås som hans morfar är  (eller har varit?) delägare i. Dessutom är ju Johannes lång som en flaggstång. Däremot så kan jag med all säkerhet säga att jag skulle vinna om vi spelade bäst av 5 set av den enkla anledningen att han aldrig skulle orka:)

Kommentarer
Postat av: Micke

Hej Cecilia nu är du min mentor eller sponsor.



Tack för din förklaring ang Boka/Spela, det skall jag begrunda.

Jag vill tala om att det är tur att jag har ett fast jobb sidan om mitt tradande för det har inte gått + för mig. Nu har jag några frågor till om det är ok?.

1. Har du någon bra tipps sida du brukar ta till hjälp före ett spel. 2. Du beskriver ditt spel på ett mycket trevligt sätt, hur och var på nätet kan du kolla när det spelas tex en Tennis match.

Om du vill så kan du skicka svaret till min mail om du vill. Tack

2008-10-06 @ 08:14:22
Postat av: PeterD

"Ska du trada en match så kan du t ex välja att boka spelare A @ 1.25 för 2500 kr. Det är alltså samma sak som att spela 2500kr på spelare B till oddset 5 ggr. Går spelare A upp fem tick till 1.30 så kan du då välja att spela tillbaka eller greena ut för att få 375 kr (inkls avgifter) säkrade på båda spelarna."



Detta stämmer inte eftersom boka A @ 1,25 för 2500 är detsamma som att backa spelare B @ 5,00 med 625 kronor eller hur. I båda fallen riskerar du 625 kronor för att vinna 2500. I övrigt så är resonemanget helt korrekt, men det intressanta är alltid risken och i ena fallet erbjuder du andra att satsa 2500 mot dina 625 och i det senare dina 625 mot 2500 (före kommission förstås).

2008-10-06 @ 09:08:48
Postat av: Martin

PeterD men hon skrev ju att boka spelare A var samma sak so att spela spelare B inte boka spelare b...

2008-10-06 @ 11:56:06
Postat av: Nicksson

> Micke



www.tennisinsight.com är en bra gratissajt att regga sig på. Finns några duktiga skribenter där.

bla signaturen "Destroyer".



Dahlenmark har alltid haft behov av att kladda runt, kanske bättre att du skulle försöka förklara för alla oss Sportinginvestandelsägare vad som har hänt..

2008-10-06 @ 12:52:31
Postat av: Andeli

Hej Cissi,

Dina svar på "veckans frågor" är mycket uppskattade bland oss blåbär! Förstår om det kan vara svårt att förklara men kan du försöka förklara lite kort hur era strategier ser ut i stora drag? För mig som är helt grön tennisen skulle det vara väldigt värdefullt då jag planerar att börja trada för småsummor. Skulle jag göra det utan någon egentligen kunskap så skulle det i slutändan bli bortkastade pengar oavsett om jag skulle gå plus eller minus med tanke på att jag egentligen inte vet vad jag håller på med..



Stort tack på förhand!

2008-10-06 @ 14:15:21
Postat av: småspelaren

Dahlenmark har rätt fastän även följande är lite snurrigt:



Lay = Boka (spela på utfall)

Back = Spela (gå emot utfall)



Sportinginvestägare: ni har blivit utsatta för en sk "long con", men det visste ni redan.

2008-10-06 @ 15:16:33
Postat av: Nicksson

Long con eller inte så har det varit alldeles för mycket mörkande kring det hela. Ska inte smutsa ned denna utmärkta blogg med herr Dahlenmarks scam.



Cred till dig Cecilia, jag har börjat kika till din blogg oftare än Joe´s och det är inte av samma anledning som "betfairTurken" :).



Tycker att du skriver väldigt bra och intressant kring dina tankar kring tennisen.

2008-10-06 @ 17:21:09
Postat av: Erik

Hur många ticks brukar ni jobba med?

Vanligtvis, alltså.

Jag tradar inte tennis. Försörjer mig på fotbollstrading. Ska börja titta närmare på tennis trading i vinter, börjar bli rätt tråkigt att vänta på kvällens fotbollsmatcher.

2008-10-08 @ 19:39:48
Postat av: Henke

Hur brukar du göra när du tradar break? Säljer du av oavsett hur det går i gamet och när brukar du köpa, när gamet ska börja eller vid t.ex 15-0 eller 30-0.

2008-10-09 @ 23:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0