Så här tradade jag matchen mellan Jankovic-Williams

image34
+ 12.600 sek

Jelena Jankovic - Serena Wiliams 6-3 6-4

Johannes bestämde sig för att ta ledigt inatt och gick och la sig ganska tidigt. Jag funderade på att göra samma sak, men jag lyckades iaf hålla mig vaken tills den första singelmatchen startade. Kanonodds på Jankovic!

Här kommer en liten redogörelse om hur jag tradade matchen. Jag hoppas att jag lyckas förklara någorlunda bra hur jag tänkte under matchen. Jag var ganska trött under matchen så jag var inte överdrivet aktiv. Men jag hade som mål att få 10.000 kr plus. Självklart fattade jag några felbeslut i matchen. Men det är lätt att veta i efterhand hur alla trader skulle ha gått till. Även om jag vissa gånger tänkte rätt men inte lyckades få de odds jag ville ha.

Set 1
Eftersom det var Williams som började serva så bokar henne för 2800 sek @ 1.28 så att jag har + 9700 sek på Jankovic. Williams håller serven enkelt och går naturligt ner några punker. Etersom det nu är Williams som kan bryta Jankovics serv så försöker jag trycka på på 1.23 för att då ha - 20.000 på den som ska serva och + 3980 på den som kan breaka. Jag får det inte utan skulle ha lagt mig på 1.22 (misstag nr 1). Samtidigt har jag lagt in att boka Williams på 1.1 som jag tror att hon kommer gå ner till om hon breakar. Mycket riktigt så breakar Williams en stel och nästintill orörlig Jankovic. Jag låter mina 1.1 ligga även fast jag inte lyckades spela tillbaka på Williams innan. 1.1 är alldeles för låg för bara ett break och en hold i damtennis. Speciellt eftersom jag tyckte att Williams startodds skulle varit högre.  Nu har jag -5.500 på Williams och ca  +24.500 på Jankovic.

Jankovic börjar röra på fötterna,breaker tillbaka och får 15-0. Jag spelar tillbaka 3000 kr av Jankovics plus på williams till startoddset 1.28. Detta för att få ner snittet några punkter om hon skulle bli breakad igen. Det blir hon inte utan håller serven. Hon breakar sedan igen och oddsen börjar röra sig uppåt. Jag bokar av det mesta av minuset på Williams på olika odds tills jag har - 1200 kr på Williams och +21.000 på Jankovic. Detta för att kunna göra 10 k plus på båda vid oddset 2 ggr.

Jankovic får 2 breakbollar till 5-1 och blir en liten favorit. Jag har då lagt in för att göra 10 k på båda, men tar bort det (misstag nr 2). 2 ggr pengarna på Williams till startoddset 1.28 är ett bra odds med tanke på att hon inte ens har förlorat setet än.  Williams räddar breakbollarna och håller serven till 2-4. Hon får sedan själv breakbollar i Jankoviks serv och faller i odds. Jag gör mitt 3:e stora misstag i matchen och spelar 16.000 på Williams till oddset 1.40. Jag försöker radera vadet efter att Jankovic räddat första breakbollen, men jag hinner inte. Men detta gör att jag nu har 5.000 kr grönt på båda spelarna.

Jankovic räddar även hon breakbollarna och håller serven. Jag tar bort allt plus på Williams  och har nu ca 11.000 kr plus på Jankovic när hon sedan vinner första set.

Set 2
Målet för andra set och resten av matchen är att trada upp de 11.000 kr plus jag har på Jankovic till de 10 k plus på båda spelarna. Detta lyckas jag göra genom att huvudsakligen trada break. Då främst när Williams servade, eftersom hon uppebarligen inte var 100% i fysisk form idag. Jag spelade flera gånger på odds runt 1.70 på Jankovic och bokade tillbaka på 1.25 efter hon breakat. Detta visade sig bli lönsamt då Jankovic också blev breakad eller hade breakbollar vid ett flertal tillfällen.

En annan faktor som hjälpte mig att nå mitt mål i matchen var när Jankovic tog en medical timeout. Marknaden
reagerar alltid starkt på sånt. Det är inte ovanligt att Jankovic eller någon annan spelare tar in trainer någongång under matchens gång, Och om det inte är något  plötsligt som händer eller om det verkar vara akut så brukar det då löna sig att spela på de höga oddsen. I detta fall 2 ggr på Jankovic. Denna gång var det extra lönsamt att spela på Jankovic. William fick nämligen även hon behandling, samtidigt som Jankovic. Detta gjorde då att marknaden lika snabbt som de pressat upp Jankovic, pressade ner henne igen till odds som var lägre än innan timeouten. Mycket trevligt för mig.

En sak till som ofta lönar sig, då speciellt i damtennis är att boka upp tjejen som ska serva för match. Det är väldigt ofta som de misslyckas med det. Och Jankovic speciellt brukar darra när det drar ihop sig. Det gjorde hon även denna gången. Hon blev breakad lätt. Jag hann bara boka upp lite på 1.15/1.16 eftersom jag höll på att räkna samtidigt (misstag nr 4).

Jankovic går upp till mellan 1.40-1.50. Då gör jag mitt sista misstag (nr 5) och det är att inte lägga över allt plus jag har på Williams till Jankovic. Jankovic kunde nämligen breaka hem matchen. Och det brukar vara lättare än att själv serva hem den. Hade Williams hållt serven så hade oddset hamnat på runt 2 ggr och då hade jag ändå kunnat göra ca 8.000 på båda tjejerna av de ca 16.000 jag hade haft på Jankovic.

Men jag fick iaf +12,600 kr och med det så går jag och lägger mig och sover några timmar. Idag ska vi åka in till Åre och bada med Tilda på Holiday Club. Vi övervägde även att åka lite skidor men det är för kallt. Nä det får bli bastu istället.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Mycket intressant läsning!! En nybörjare som jag uppskattar verkligen att du delar med dig av hur man skall tänka. Härligt med så mycket pengar trots de misstag som du förklarar att du gjorde.
Det vore bra om du också ibland kunde ge lite tips innan matcher om vad du tror om utgångsoddsen och hur matchen kommer att kunna gestalta sig. Du verkar ju ha mycket bra koll på spelarna. Det är tråkigt när man bokar en favorit och denna sedan sopar banan med den andra spelaren som jag gjorde med Ferrer mot Spadea härom dagen.
Tack än en gång!

2008-01-22 @ 07:58:46
Postat av: Mistah

Det är sådant här som gör tradingbloggar intressanta att följa. Jag tror vi tänker ungefär likadant när vi tradar, men självklart med små nyansskillnader. Hoppas du fortsätter med sådana här inlägg!

2008-01-22 @ 09:13:39
Postat av: Markus

Tackn för detta inlägg! Nu förstår jag lite mer hur en "trader" tänker.

2008-01-22 @ 12:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0