En tung natt

Vaknar strax före 06.00 i morse och upptäckte att Johannes haft en dålig natt, den andra i rad. Det är väldigt frustrerande att sitta och kämpa i timmar framför datorn i stort sätt varje dag och sen vakna upp till att hälften av månadsvinsten försvunnit på 2 dagar. Och det svar som jag får är att det beror på otur och datorkrångel. Alltid denna oturen... Jag personligen utvärderar alltid alla marknader jag tradar ovasett om det gått bra eller dåligt, om det var ett en förlust, en liten vinst eller en stor vinst. Kan man inte inse sina fel och svagheter så är det svårt att bli bättre. Nu menar jag inte att Johannes inte har har haft en viss otur och självklart så inser han att det inte bara hadlar om tur och otur när han tradar. Men ibland tror jag att han överskattar sig själv och hans tradetenik. Det är allt som ofta otur när han förlorar och skicklighet när han vinner. Och vad är det för spel att boka en storfavorit (Monaco) till ett för högt odds i avgörande set när denne spelare kan bryta den andras serv, bara för att höja en marknad som redan är ligger för högt?! Vansinnigt enligt mig och självklart (och oturligt!) nog så blir Breizick breakad.

Jag följde 2 av matcherna han körde. Den första var igårkväll när jag precis lämnat över till honom efter mitt "dagspass". Franko Skugor* spelade mot Stefan Koubek *6-2 *6-7 *0-6 . Koubek är spelas som stor favorit innan start, 1.20 men han förlorar första set och spelar riktigt dåligt. Johannes går in i matchen och spelar Skugor vilket var helt rätt han lyckas sedan boka Skugor till 1.04 när han har breakbollar i Koubeks serv. Också väldigt bra gjort av Johannes eftersom det är det lägsta som Skugor handlas till. Han sitter nu med 11k plus på Skugor och 27k plus på Koubek. Han spelar sedan allt som går på Skugor när han har chans att breaka hem matchen till ca 1.40. Helt rätt tänkt, jag skulle ha gjort likadant. Skugor får 2 matchbollar men missar dem och sen går det bara utför både för honom och för oss. Från att ha haft grönt på båda spelarna så lyckas Johannes trada ett minus till 49k på Skugor och minus 45k. Vi har valt att "bara" ha 50k som maxinsats och det är väl tur det.  

Det var otur att Skugor inte lyckade vinna sina 2 matchbollar. Men har man spelat på ett break i ett sådant tillfälle och sedan väljer att inte lägga in en safe så måste man vara beredd att sedan spela tillbaka det man satsat. Jag vet dock att Johannes misskalkylerade när han räknade ut vad oddsen skulle landa på vid ett eventuellt tiebreak och det var därför som förlusten blev så stor. Men jag vet också att han valde att trada tiebreak vilket vi har bestämt att inte göra. Vi tradar alltså aldrig tiebreak om det inte är så att man ligger bra till och använder sig av en del av vinsten.

Jag vet att vissa förluster är svåra att undvika och att det alltid kommer att gå upp och ner. Johannes påstår att jag är kritisk till röda siffror och det är jag till en viss del. Iaf när det handlar om att lyckas få röda siffror i en match som man redan har valt att greena ut i. Men jag är absolut inte kritisk till alla förluster. Det finns många matcher där det är värt att ta en förlust eftersom chansen att vinna mycket varit stor och på sådana matcher vet jag att vi går plus på i längden.

Jag funderade efter att ha sett nattens resultat på att hoppa över dagens matcher. Att trada på dåligt humör är ingen bra ide. Dessutom efter att ha avreagerat mig på en av gymmets motioncyklar tidigt i morse så lyssnade jag på The Voice på vägen hem i bilen och då läste de upp dagens horoskop. Passande nog så skulle alla vågar (jag) "undvika spel idag eller att helst inte spela alls". Väldigt passande tänkte jag och skrattade för mig själv. Jag är verkligen inte vidskeplig men när de sedan läste upp Johannes horoskop så vet jag inte vad jag ska tro, då det löd: Är du vädur så bör du börja röra på dig. Motion skulle göra det mer spenstig. Shit Sherlok!


Kommentarer
Postat av: mr Mekong

50 k är en ganska hög maxförlust på en match! Själv använder jag gränsen 2 % av spelkapitalet som maxrisk per match och har tyvärr en bra bit kvar till 50 k! Spelar i och för ofta på mer än en match åt gången men det verkar inte ni göra.

2008-02-26 @ 13:23:02
URL: http://mrmekong.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

hmm, ja 50k är hög maxinsats på en match... Jag skrev kanske lite otydligt. Vi har 50k som maxminus totalt, alltså vi kan aldrig ligga ute med bet på mer än 50k samtidigt. Det är inte ofta vi använder hela summan till en specifik match, men det händer ibland. Som igår.

2008-02-26 @ 16:07:39
URL: http://cillenl.webblogg.se
Postat av: Back to Lay

Tyvärr kommer minusdagarna ibland. Jag har mest varit frustrerad över att ha varit sjuk och inte kunnat trada de senaste dagarn, men jag vet hur de där storförlusterna känns. Det är dock skönt att man vet att man går plus i längden, men det tar ju inte bort det jobbiga vid förlust.

2008-02-26 @ 16:24:02
URL: http://backtolay.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0